Det er ikke vores følelser, der slider os op – det er måden, vi håndterer dem på

Forskellen på selvregulering og selvkontrol

De fleste af os har lært, at det er vigtigt at kunne kontrollere sine følelser.

At bide tænderne sammen.

At tage sig sammen.

At være i kontrol.

At opføre sig modent og voksent.

Og her kan årsagen findes til, at mange i dag føler sig trætte, pressede og overbelastede.

For der er en stor forskel på at kontrollere følelser — og at kunne regulere dem.
Når vi forsøger at kontrollere vores følelser, handler det typisk om at undertrykke dem og om at holde dem nede.

At bide tænderne sammen.
At ignorere det, kroppen og nervesystemet forsøger at fortælle os.

Men følelser forsvinder ikke, selvom de holdes nede.
De finder ofte en anden vej og viser sig som uro, stress, irritation, træthed eller følelsen af at være overbelastet.


Selvregulering handler ikke om altid at være i ro

Selvregulering handler ikke om altid at være i ro. Det er ikke målet og ikke muligt.

Det handler om:

  • Bevægelse og fleksibilitet i nervesystemet.
  • Kapacitet til at udholde, rumme og holde af, uanset indre tilstand.
  • At vi kan gå fra uro til ro.

De fleste tror, at selvregulering er noget mentalt.

Men regulering handler om at lytte til kroppen og følelserne.

Regulering handler om at blive set, hørt og mødt.

Vi regulerer os selv gennem kontakt med os selv og andre.

Gennem tryghed.

Gennem forståelse.

Gennem relationer, hvor vi kan dele af vores indre liv.


Vi lærer regulering gennem relationer

Og måske er det netop derfor, relationskompetence er blevet en af de vigtigste kompetencer i vores tid, og den grundlægges i kontakten med vores tidlige omsorgspersoner.

Vi fødes nemlig uden evnen til at kunne regulere vores eget indre.

Vi er derfor dybt afhængige af at kunne læne os ind i modne og velregulerede voksne, som kan rumme vores følelsesmæssige tilstande, så vi kan mestre følelserne og ikke overvældes af dem.

Er vi ikke blevet hjulpet i barndommen, er det ikke for sent.

Vi kan lære det som voksne.


Kan du kontrollere – eller kan du regulere?

Så i dag ved vi fra forskningen, at spørgsmålet ikke er:

Om du kan kontrollere dine følelser.

Men:
Om du kan regulere dine følelser, orientere dig indad mod dig selv og møde følelsesmæssigt ubehag omsorgsfuldt.

At vi hjælper os selv nænsomt fra uro til ro og giver os selv gode og nærende betingelser i hverdagen, så vi mærker en indre balance i højere grad, og dermed en større lethed og glæde i livet.

Hvor hurtigt finder dit nervesystem tilbage til ro?

Og hvad gør du egentlig mest:
Kontrollerer — eller regulerer?

På vores 1-årige uddannelse i relations- og livskompetence lærer du, hvordan du regulerer dit nervesystem og øger dets fleksibilitet. Du lærer at orientere dig mod dine følelser og deres underliggende behov, som vil bringe dig tættere på, hvem du er og hvad du vil – også under pres.

Brug for at mødes?

Vil du møde os, er du meget velkommen til at tilmelde dig et af vores informationsmøder.

Gør som 10.000 andre

Få tips og gratis rådgivning fra Fie Hørby direkte i din indbakke

Fie Hørby - cand. mag., psykoterapeut MPF, forfatter og grundlægger af Blackbird Institute